Andere Manier van Bovenleiding Maken
15 november 2005
Inleiding
Daar
deze andere manier van bovenleiding maken alles te doen heeft met de draaddikte,
is hier wel een kleine inleiding op zijn plaats. Het is zo dat ik eigenlijk een
dunnere draad wilde gaan gebruiken en er maar niet achter kon komen hoe ik het
uitzetten en krimpen tijdens het solderen nou onder de knie kon krijgen. Het
probleem is niet helemaal opgelost, maar de draden die uit deze manier van
werken voortkomen, doen het heel aardig. Bovendien is het gemakkelijk te
corrigeren als het niet goed gaat.
Het
verhaal bestaat uit twee delen, een mal die de simpelheid zelf is en de manier
om de draden te maken.
Benodigdheden
Stukje
triplex 8 à
Platte
aluminiumstrip
6
bolkopparkers 3,5 x 10 (onderzijde vlak, lengte afhankelijk van de dikte van
het triplex)
4
m-3 boutjes
2
stukjes vierkant aluminium 10 x 10 x
1
weggooimeetlint
De Mal
Als
je een mal maakt, kun je die het beste maken van aluminium delen. Deze nemen de
warmte wel beter op dus moet je die méér toevoeren, maar als groot voordeel
heeft aluminium dat het niet hecht aan soldeer en dus van ‘plakken’ geen sprake
is. Deze Mal bestaat uit een stukje triplex van ongeveer
De
gaten gemerkt met C zijn gaten waar een blokje op vast geschroefd kan worden,
dus deze zijn voorzien van schroefdraad. Bij A wordt de strip gewoon met
parkers vastgeschroefd op het hout. De gaten B hebben een ‘schuivende’ functie.
De bolkopparkers (kort 3,5 x 10) worden daar niet helemaal aangedraaid, maar zo
dat de strip daar kan schuiven. Waarom? Tijdens het solderen bleek de strip
zoveel warmte op te nemen dat deze tussen A en B bol ging staan, niet zo erg,
alleen de rijdraad ligt strak over de strip en gaat dus ook mee omhoog. Het
resulteerde in een hol staande rijdraad. Daarom zijn de gaten dus uitgevijld
zodat het uitzetten van de strip wordt opgevangen. Dit heeft nagenoeg geen
invloed op de opgespannen rijdraad, omdat deze wel mee rekt, hij wordt immers
ook warm en zet uit.
In afbeelding 2 zie je de
hoek van de mal, (klik hier voor een foto)
waarbij C het bewuste blokje is, waarin twee gaten van
De Rijdraad
Deze
kan nu veel dunner zijn dan in methode 1 namelijk
Rijdraad maken
Afstanden bepalen
Als
eerste is het de bedoeling uit te zoeken wat voor lengte er gemaakt moet
worden, als dit meer is dan de meter die er eigenlijk beschikbaar is dan is er
wel een aantal trucjes om dit keurig zonder al te veel opvallende moeilijkheden
te realiseren. Als standaard probeer ik zoveel mogelijk in een keer de goeie
lengte te maken, ook als deze langer is dan de beschikbare meter. Door er van
uit te gaan dat de gemiddelde hart op hart afstand tussen de masten niet meer
dan
Solderen
In
het verleden was S-39 het te gebruiken vloeimiddel, dit zal er op termijn
uitgaan i.v.m. de schadelijke stoffen die er in zitten. Hiervoor in de plaats
komt S-65, wat milieuvriendelijker is. Het bijt minder goed schoon en meestal
gebruik ik dit in combinatie met harskernsoldeer om b.v. printen te solderen. Bijkomend voordeel is dat de S-39/S-65
weinig invloed heeft op het aluminium, mits je het op tijd schoon
maakt. Dat schoonmaken kan gewoon met warm water en b.v. een scheutje WC-eend,
bij voorkeur met een tandenborstel. In deze heel belangrijk, ook de rijdraad na
het solderen goed reinigen. Als het op de baan gemonteerd is, kun je op de
rails met een klein bakje onder de uithouders de boel reinigen met een
tandenborstel.
Montage
Zet
als eerste de mal vast door aan weerszijde deze met twee kleine lijmklemmen aan
het werkblad/tafel te bevestigen. In afbeelding 3 wordt getoond hoe een en
ander in elkaar gezet moet worden. De hangdraden 3 worden aan het eind haaks
omgezet, het omgezette deel is een millimeter of 3 à 4 lang. Deze
worden tussen de rijdraden gesoldeerd zoveel mogelijk haaks op de aluminium
ondergrond. Het hoeft geen betoog dat de draden daarbij ook strak op de
ondergrond liggen, zodat het geheel een hele vlakke ondergrond heeft
(stroomafnemer glad dus). Zorg ervoor dat de rijdraden tussen de blokjes er
strak tussen zitten en het liefst bijna tegen elkaar aan, misschien even lastig
monteren maar als het zit dan laat het zich allemaal heel makkelijk in elkaar
zetten.
In
de tekening is de bovenbalk als een groene dubbele streep aangegeven, dit om te
verduidelijken dat de draden gemerkt met 2, de draagkabels moeten voorstellen.
Bij 1 wordt voorgesteld de ingeklemde rijdraden en bij 3 de hangdraden. Zoals
de tekening eigenlijk al een beetje laat zien moeten deze na afloop ingekort
worden. Dit gebeurt meestal pas wanneer de hangdraden eraan gesoldeerd zijn. De
hangdraden voor de rest van de lengte worden er in de zelfde werkgang
aangesoldeerd. Daarna pas de hangdraden eraan maken, dit gaat handiger als het
geheel uit de mal gehaald is. Wel valt het aan te bevelen de Y-houder er meteen
in te zetten, gelijk met de hangdraden. Deze wordt alleen aan de rijdraad
vastgezet, de punten van de Y zijn later op de baan makkelijker vast te zetten
aan de draagkabel i.v.m. hoogte verschil. Let wel op dat als er maar voor
Y-draad
Hieronder
wordt duidelijk hoe dit werkt, de oversteek bij punt 1 wordt iets meegebogen met
de weglopende draagkabel en daarna vastgezet met een drupje soldeer. Onder de
tekening nog apart een lengteaanzicht van draadje 2. Hieraan een klein oogje
maken zodat het geheel aan te haken is. Het solderen stelt niet zoveel voor,
het is even aanstippen en klaar. Maak eerst een proefstuk en pas dat eens uit
op een stuk van de baan, probeer daarna of het allemaal wel zo handig werkt om
b.v. de Y-draad er later in te maken. In het grootbedrijf komen meerdere
varianten voor van de Y-ophanging bij masten. Vooral op snelle stukken wordt de
rijdraad wat vaker ondersteund i.v.m. het ‘harde punt’ wat bij een uithouder
ontstaat. Dit is ingetekend bij de stippellijnen gemerkt met 4. Om een beetje
realistisch uitziende bovenleiding te krijgen is het misschien handig eerst
eens te gaan kijken bij het grootbedrijf, waar bepaalde zaken zich precies
bevinden, hoe snel er gereden kan of mag worden en hoe de rijdraad is
opgehangen aan de uithouder. Dat laatste is voor modelbovenleiding niet zo
belangrijk, het moet gesoldeerd worden en dan is de uithouder al gauw aan beide
rijdraden vastgezet. Maar wel b.v. dat er boven een overweg of langs een perron
meer hangdraden gebruikt worden. Het kan zelfs zo zijn dat op een station met
in het midden van het perron een soort kruiswissel tussen de twee sporen
(omlopen of wegrijden van achter het laatste deel) zelfs maar een enkele
rijdraad gebruikt wordt. Dit is bijvoorbeeld nog steeds het geval op station
Zwolle op spoor 4 en 5 (foto). Om de
draagkabels en de Y-draad rond te krijgen pas je de volgende truc toe:
Houdt
de draad aan een zijde vast, trek dan met de duim en wijsvinger van de andere
hand één keer langs de draad. Door nu duim en wijsvinger niet geheel op elkaar
te plaatsen, maar net iets naast elkaar, komt er een flauwe bocht in de draad.
Een soort “voorbocht”. Dit heft tijdens het solderen de spanning op en zorgt
meteen voor tegendruk als het geheel klaar is.
Langere rijdraden
Als
er een langere rijdraad moet komen dan b.v. die
Waarschuwing
Het werken met gevaarlijke stoffen en scherpe draden,
evenals het werken met slijp- boor- of freesmachines vereist goed gereedschap,
kennis van zaken en last but not least beveiligingsmiddelen voor persoonlijke bescherming. Gebruik deze
dus!!!!
!ZORG
VOOR UW PERSOONLIJKE VEILIGHEID!
Ik kan en wil hier dan ook geen verantwoording nemen voor enige schade, aangericht aan of door genoemde gereedschappen of middelen aan de gebruiker of derden, tijdens het maken van genoemde zaken in deze beschrijving.
Publicatie
Het is niet de bedoeling dat dit zonder mijn uitdrukkelijke
toestemming anders dan voor privé doeleinden gebruikt wordt. Niets uit dit
document mag zonder uitdrukkelijk voorafgaande toestemming gepubliceerd worden.
Voor vragen en eventuele publicatie, kunt U contact met mij
opnemen via onderstaand emailadres, helaas moet ik het een beetje camoufleren, vanwege de enorme hoeveelheid spam. Dit wordt nog veranderd;