Na
enige malen op uitnodiging met de Hollandsch Spoor Modelspoorgroep
demonstraties te hebben verzorgd, kreeg ik de uitnodiging voor hun eigen
project de bovenleiding te maken. Tevens betekende dit mijn toetreding tot de als clublid en dit bracht de ”mastenmakerij”
in een stroomversnelling.
De
hieronder beschreven methode is één manier om ze te maken, dus niet dé manier,
ongetwijfeld zullen er mensen zijn die er ideeën aan ontlenen, of er
verbeteringen op doorvoeren. De bedoeling is dat de individuele modelspoorder
hieruit inspiratie kan putten om voor zichzelf zaken op dit gebied aan te
pakken of te verbeteren.
Alle begin is moeilijk en vooral, wáár begin je? Mooie dooddoener natuurlijk, maar wel een feit. Ik heb eerst gekeken wat er gemaakt moest worden, in welk tijdperk het bestond waar het gestaan heeft c.q . misschien nog staat en vervolgens ben ik op zoek gegaan naar documentatie, foto’s, verhalen en tekeningen.
Gevonden en geraadpleegde literatuur
Rotterdam Hofplein – Den Haag – Scheveningen Kurhaus van J.F.Smit
Kleine Modelbaan serie: Deel 11: Modelbovenleiding
75 Jaar Bovenleidingconstructies: Op de Rails 51e Jaargang 1983-9 Blz. 259 – 271
Nem-normen : 201 en 202 (http://www.morop.org/)
Onbekend artikel: Onder de draad
Sommerfeldt: Bouwtekening van het twee/driespoor portaal.
Veel materiaal was te vinden in het boek over de ZHESM van J.F. Smit. Echte tekeningen uit het archief heb ik niet gebruikt, daar de hoeveelheid informatie in dit boek genoeg was om te kunnen starten. De maten van de normale overspanningen, zoals ze heden ten dage nog te bewonderen zijn langs diverse spoorlijnen, heb ik uit het onbekende artikel “Onder de Draad”.
Afmetingen
Dit is een van de
discussiepunten! Wat voor afmetingen moeten de masten hebben, welk
materiaalgebruik je daar voor, hoe bevestig je het e.e.a. aan elkaar, enz. Om
met de maten te beginnen, deze keus heb ik de gelaten. Besloten werd om de masten van 3 x
op bovenbalk en
middenuithouders! Voorbeeld: voor de dubbele bovenbalk van de tweesporige
overspanning heb ik geen U-balk 3 x
De originele maten van een DIN-portaal voor dubbelspoor staan afgebeeld in Figuur 1. Deze tekening is ook als losse .ZIP-file te downloaden, alleen is de achtergrond dan wit!
Dit portaal heeft als bovenbalk een los (eigenlijk
zwevend) H –profiel, die aan weerszijden van de palen d.m.v. hoekijzers
(geconstrueerd uiteinde) en een U-profiel zijn opgehangen. Er zijn ook een
Din–portalen welke twee enkele U- balken hebben die over de hele lengte rug aan
rug zijn gemonteerd. Deze portalen komen b.v. nog voor tussen Zwolle en Herfte. Verderop zal ik ingaan op de
verschillen tussen beide soorten. De aangegeven maten zijn de werkelijke maten,
handgreep hiervoor is de hart op hart maat van de sporen, deze is in
werkelijkheid
Maten in Tabelvorm
Bovenstaande afmetingen terug gerekend naar H0:
1 :
10250 = 117,81
H DIN 22 = 220 x
972 =
11,17 H DIN 24 = 240
x
1683 =
19,34 I DIE 24 = 229
x
772,5 =
8,87 HE 160 B = 160
x
350 =
4,02 HE
2850
= 32,75 [ NP 16
= 160 x
4000
= 45,97 [ NP 10
= 100 x
800
= 9,19 [ NP
6,5 = 65 x
5500
= 63,21
5700
= 65,51 HE
8600 =
98,85 HE 160 B = DIN
16 I = i-profiel
DIN staat voor Deutsche Industrie Norm, DIE staat voor Differdange Economic ( de Luxemburgse fabriek die de palen vervaardigde). DIN-profielen bestaan niet meer, deze zijn gewijzigd naar de nieuwere Euronorm 53 – 62 en dan heten ze HE-B. DIE-profielen vallen onder de HE-A norm.
Voor het (reken) gemak heb ik het derde cijfer achter de
komma weggelaten, het is naar ieders eigen inzicht deze honderdsten! zelf aan
te passen. Er is nog een maat die niet op de tekening staat. Het schijnt zo te
zijn dat de bovenbalk op de vrije baan op 8120 bovenkant spoorstaaf ligt en
op/in stations/emplacementen lager, namelijk op 7820. Zelf heb ik gekozen voor
8135, daar dit het dichtst bij de normale hoogte van H0 komt. De rijdraad hangt
gemiddeld op
Voor andere schalen heb ik geen passende maten, die zul je zelf moeten uitrekenen.
Het omrekenen naar b.v schaal 1 : 160 ( N ) heb ik niet gedaan, het lijkt me niet moeilijk om te doen, maar wel veel werk ! :-))
Profielen
Voor de duidelijkheid even de gebruikte profielen in kops aanzicht.
Al deze profielen zijn gewoon in de reguliere handel
verkrijgbaar, b.v. bij Quartel in Pijnacker of bij Paul Ballon van PB-messing.
Ik schrijf het er maar even bij, omdat anders iedereen vraagt waar het vandaan
komt. Hier verdient het nog op te merken dat de door mij gebruikte maat van 3 x
De Mal
Het belangrijkste onderdeel voor deze klus. Ik weet niet of U zelf wel eens geprobeerd heeft twee losse profielen zonder enig extra hulpmiddel tegen elkaar aan te solderen? Het lukt, ben ik van overtuigd, helaas zit het dan altijd net op de verkeerde plaats aan elkaar of de hoek waar het onder staat is niet goed, enz. Doordat ik eigenlijk meerdere masten van dezelfde soort moest maken, heb ik toch de stoute schoenen maar aangetrokken en heb er een mal voor gemaakt. Hieronder staan de gereedschappen en materialen die nodig zijn vermeld.
Benodigdheden
Plaat aluminium van 200 X 400 X
Aluminiumstaaf van 10 X
M3 boutjes
Een adres waar een groef in de staaf kan worden gefreesd, ik had hiervoor een bekende die dit voor mij wilde en kon doen, maar misschien kunnen deze mensen het >>> (http://modelbouwatelier.nl)
Een ijzerzaag met een slag grovere vertanding!
Een zoetvijl (metaal)
Een basterdvijl (metaal)
Een boortje
Een draadtap M3
Een boormachine (of beter, kolomboormachine)
Schuifmaat
Metalen meetlat (vaak te vinden in de vijf gulden bakken)
Kraspen (koop een goede, die van vijf gulden zijn in twee keer krassen bot)
Stukje schuurlinnen 120
Klein winkelhaakje
Zwarte viltstift
Schroevendraaiers
Werkwijze
Hieronder
in het kort de volgorde:
Uitrekenen
hoeveel lengte er gefreesd moet worden en welke
lengte hoe diep
Lengtes
laten frezen
Blokjes
zagen, blokjes voor de mastpalen zijn ongeveer
Blokjes
op een schuurpapiertje van bramen ontdoen
Mal
uittekenen op de plaat (let op, de Hartlijnen zijn NIET de buitenzijde van de
mast!)
Hou
bij het uittekenen rekening voor uitbreiding naar drie- of viersporige masten
Gaatjes
boren in de hartlijn van de gefreesde blokjes met
Plaats
van de blokjes bepalen op de plaat (gelijke hoogte)
>>
misschien is het handiger om bij gebruik van een gewone boormachine, de
geboorde
gaatjes,
na de plaatsbepaling even met de boor door het blokje heen te markeren op de
onderplaat <<
Gaatjes
boren op de hartlijnen van de onderplaat (3Mm)
Draad
tappen in de blokjes (M3)
De
gaten in de onderzijde van de onderplaat met b.v. een boor van
Blokjes
monteren en gelijk passen met een 3Mm H – profiel. (LET
OP dat alles HAAKS is)
Bouw-Beschrijving Mal
Deze bestaat uit een onderplaat van aluminium en daarop
blokjes van 10 x 10 x
Voor diegene die andere maten willen gebruiken, dienen die
dit straks in het voorbeeld van
De mal zoals deze eruit ziet na montage van de blokjes op
de juiste plaats (grijs gespoten tegen de weerkaatsing van de flits). Over de
horizontale blokjes nog het volgende; deze zijn
Hier een voorbeeld van de mal als hij in gebruik is.
Het geheel aan blokjes, als ze geboord en getapt zijn, worden dan op de plaat gemonteerd d.m.v. kleine M-3 schroefjes met schuine kop. Vlakke kop is mogelijk, maar dan moet er onder de plaat een soort pootjes gemaakt worden zodat ie niet op de schroefkopjes ligt. Hou er rekening mee dat de gaten die geboord worden om de blokjes vast te zetten iets groter mogen zijn ( halve Mm ), zodat het blokje recht in het verlengde van de getekende lijn gemonteerd kan worden. Anders kun je de masten niet haaks maken. En hier komt dan het onvermijdelijke winkelhaakje weer om de hoek kijken! Kost ongeveer 35,-- , de mijne komt bij de Fa. Engering uit Den Bosch vandaan, maar ik denk dat er landelijk wel meer firma’s zijn die ze verkopen.
Bovenaan de mal zijn nog twee korte blokje te zien, deze hebben als functie dat de paal erin gelegd wordt en dan meteen op de juiste hoogte boven de bovenbalk uitsteekt. Vergeet niet, op de mal af te tekenen waar de bovenkant Spoorstaaf is, de paal moet langer zijn. Hij gaat ook nog een stukje de ‘grond’ in en/of hij wordt op een messing schroef gesoldeerd. In alle gevallen is het handig om te weten hoeveel Mm daar extra voor gerekend dient te worden. Dus ook aftekenen!
De messing schroef, deze kan in diverse lengtes en diameters gekozen worden, zorg ervoor dat die maat gekozen wordt waar het vierkant van de paal binnen de kop van de schroef valt. Door nu uit het hart van de bestaande groef er dwars op twee andere groeven te slijpen, ontstaat er een soort -H- waar de voet van de mast precies in past. Even vastsolderen en hij kan zo de bodem in.
Waarschuwing!
Het komt bij het maken van de diverse onderdelen voor
dat er gereedschap gebruikt moet worden, wees voorzichtig en neem de
veiligheidseisen in acht, evenals het werken met slijp- boor- of
freesmachines, dit vereist goed gereedschap, kennis van zaken en last but not
least beveiligingsmiddelen voor persoonlijke
bescherming.
Gebruik deze dus!!!!
!ZORG VOOR UW PERSOONLIJKE
VEILIGHEID!
Publicatie
Het is niet de bedoeling dat dit zonder mijn uitdrukkelijke
toestemming anders dan voor privé doeleinden gebruikt wordt. Niets uit dit
document mag zonder uitdrukkelijk voorafgaande toestemming gepubliceerd worden.
Voor vragen en eventuele publicatie, kunt U contact met mij
opnemen via onderstaand emailadres;
isergensopdeze@paginastevinden.nl
J.W.Penris