RIV-lettercodes (vervolg)

Op (bijna) alle goederenwagens staat een lettercode die de soort van wagon aanduiden en de specifieke eigenschappen van die wagon weergeven. Hieronder staat een voorlopige lijst van die codes en hun betekenis.

E - F - G - H - I - K - L - O - R - S - T - U - Z

 


 

L

Platte tweeassige wagen van het speciale type.

 

a

met 3 assen.

 

b

met aangepaste dragers voor kleine containers.

 

c

met draaischamel.

 

d

zonder dubbeldek, voor het transport van voertuigen.

 

e

met dubbeldek voor het transport van voertuigen.

 

f

geschikt voor verkeer per ferry-boat met Groot-Brittannie.

 

g

uitgerust en enkel dienend voor containers.

 

h

uitgerust en enkel dienend voor rollen plaatstaal met horizontale as.

 

i

met beweegbare afdekking en vaste kopwanden.

 

j

met schokdempinrichting.

 

k

laadvermogen < 20t.

 

l

zonder rongen.

 

m

nuttige lengte van 9 tot 12m.

 

n

laadvermogen > 30t.

 

o

met vaste schotten.

 

p

zonder schotten.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


 

O

Gemengde platte-stortwagen met neerklapbare kopwanden en rongen

 

a

met 3 assen.

 

f

geschikt voor verkeer per ferry-boat met Groot-Brittannie.

 

k

laadvermogen < 20t.

 

l

zonder rongen.

 

m

nuttige lengte van 9 tot 12m.

 

n

laadvermogen > 30t.

 

o

met vaste schotten.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


 

R

Platte wagen op draaistellen van het gewone type met neerklapbare kopschotten en rongen. Zij vervoeren ondermeer lange metaalprodukten, gezaagd hout, machines, motoren, enz.

 

b

nuttige lengte >= 22m.

 

e

met neerklapbare zijschotten.

 

g

met bijkomende uitrusting voor containers.

 

h

bijkomende uitrusting voor rollen plaatstaal met horizontale as.

 

i

met beweegbare afdekking en vaste kopwanden.

 

j

met schokdempinrichting.

 

k

laadvermogen < 40t.

 

l

zonder rongen.

 

m

nuttige lengte van 15 tot 18m.

 

n

laadvermogen > 60t.

 

o

met vaste kopwanden met hoogte < 2m.

 

p

zonder kopschot.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


 

S

Platte wagen op draaistellen van het speciaal type. Afhankelijk van hun uitrusting vervoeren ze containers, bomen, gezaagd hout of rollen plaatstaal.

 

a

met 6 assen (2 draaistellen met elk 3 assen).

 

b

met aangepaste dragers voor kleine containers.

 

c

met draaischamel.

 

d

zonder dubbeldek, voor het transport van voertuigen.

 

e

met dubbeldek voor het transport van voertuigen.

 

f

geschikt voor verkeer per ferry-boat met Groot-Brittannie.

 

g

uitgerust en enkel dienend voor containers : totale lengte van de lading tot 60 voet.

 

h

uitgerust en enkel dienend voor rollen plaatstaal met horizontale as.

 

i

met beweegbare afdekking en vaste kopwanden.

 

j

met schokdempinrichting.

 

k

met 4 assen : laadvermogen < 40t.

 

l

zonder rongen.

 

m

met 4 assen : nuttige lengte van 15 tot 18m.

 

n

met 4 assen : laadvermogen > 60t.

 

o

gelede wagen met 3 draaistellen met elk 2 assen.

 

p

zonder schotten.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


 

T

Wagen met opengaand dak. Ze beschermen de goederen tegen de weersinvloeden en vervoeren staalplaten, kalk, cement, meststoffen, enz.

 

a

met 4 assen.

 

b

grootvolumewagen met 4 of meer assen : nuttige lengte >= 18m.

 

c

met kopdeuren.

 

d

lossing door zwaartekracht, gecontroleerd, alternatief, bilateraal, hoog.

  • Schijfdakwagens waarin een ladingsopening vrijgemaakt worden over heel de lengte van de bak: die wagens hebben geen platte vloer en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De openingen bevinden zich aan de beide kanten van het spoor, buiten de spoorstaven.
  • Voor het volledig ledigen van de wagen moeten de luiken slechts aan een zijde geopend worden.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Op ieder ogenblik kan het debiet van de lossing geregeld en zelfs onderbroken worden.

 

e

met vrije hoogte van deuropening > 1,90m.

 

f

geschikt voor verkeer per ferry-boat met Groot-Brittannie.

 

g

voor graanvervoer.

 

h

uitgerust en enkel dienend voor rollen plaatstaal met horizontale as.

 

i

met schijfwanden.

 

j

met schokdempinrichting.

 

k

met 6 of meer assen : laadvermogen < 50t.

 

l

met lossing door zwaartekracht, massief, simultaani, bilateraal, hoog.

  • Schijfdakwagens waarin een ladingsopening vrijgemaakt worden over heel de lengte van de bak: die wagens hebben geen platte vloer en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De openingen bevinden zich aan de beide kanten van het spoor, buiten de spoorstaven.
  • Voor het volledig ledigen van de wagen moeten de luiken aan beide zijden geopend worden.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Eenmaal de luiken geopend, kunnen ze slechts gesloten worden als de wagen gelost is.

 

m

met 4 of meer assen : nuttige lengte < 15m.

 

n

met 6 of meer assen : laadvermogen > 75t.

 

o

met lossing door zwaartekracht, massief, hoog.

  • Schijfdakwagens waarin een ladingsopening vrijgemaakt worden over heel de lengte van de bak: die wagens hebben geen platte vloer en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Eenmaal de luiken geopend, kunnen ze slechts gesloten worden als de wagen gelost is.

 

p

met lossing door zwaartekracht, gecontroleerd, axiaal, hoog.

  • Schijfdakwagens waarin een ladingsopening vrijgemaakt worden over heel de lengte van de bak: die wagens hebben geen platte vloer en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De openingen bevinden zich boven de as van het spoor.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Op ieder ogenblik kan het debiet van de lossing geregeld en zelfs onderbroken worden.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


 

U

Andere speciale wagens dan deze voorkomend in kategorie F, H, L, S of Z.

 

a

met 4 assen.

 

c

met lossing onder druk.

 

d

lossing door zwaartekracht, gecontroleerd, alternatief, bilateraal, hoog.

  • Gesloten wagens die maar geladen kunnen worden door een of meerdere laadopeningen die in het bovenste gedeelte van de bak aangebracht zijn en waarvan de totale opening kleiner is dan de lengte van de bak; die wagens hebben geen platte vloer, en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De openingen bevinden zich aan de beide kanten van het spoor, buiten de spoorstaven.
  • Voor het volledig ledigen van de wagen moeten de luiken slechts aan een zijde geopend worden.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Op ieder ogenblik kan het debiet van de lossing geregeld en zelfs onderbroken worden.

 

f

geschikt voor verkeer per ferry-boat met Groot-Brittannie.

 

g

voor graanvervoer.

 

i

uitgerust voor verkeer van voorwerpen die het laadprofiel zouden overschrijden indien ze op wagens van het gewone type zouden geladen worden. Meer bepaald: kuilwagens, wagens met centrale lossing en permanent diagonale lessenaarwagens met enkelvoudige helling.

 

k

met 6 of meer assen : laadvermogen < 50t.

 

l

met lossing door zwaartekracht, massief, simultaani, bilateraal, hoog.

  • Gesloten wagens die maar geladen kunnen worden door een of meerdere laadopeningen die in het bovenste gedeelte van de bak aangebracht zijn en waarvan de totale opening kleiner is dan de lengte van de bak; die wagens hebben geen platte vloer, en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De openingen bevinden zich aan de beide kanten van het spoor, buiten de spoorstaven.
  • Voor het volledig ledigen van de wagen moeten de luiken aan beide zijden geopend worden.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Eenmaal de luiken geopend, kunnen ze slechts gesloten worden als de wagen gelost is.

 

n

met 6 of meer assen : laadvermogen > 75t.

 

o

met lossing door zwaartekracht, massief, hoog.

  • Gesloten wagens die maar geladen kunnen worden door een of meerdere laadopeningen die in het bovenste gedeelte van de bak aangebracht zijn en waarvan de totale opening kleiner is dan de lengte van de bak; die wagens hebben geen platte vloer, en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Eenmaal de luiken geopend, kunnen ze slechts gesloten worden als de wagen gelost is.

 

p

met lossing door zwaartekracht, gecontroleerd, axiaal, hoog.

  • Gesloten wagens die maar geladen kunnen worden door een of meerdere laadopeningen die in het bovenste gedeelte van de bak aangebracht zijn en waarvan de totale opening kleiner is dan de lengte van de bak; die wagens hebben geen platte vloer, en kunnen noch aan het uiteinde noch zijdelings gekipt worden.
  • De openingen bevinden zich boven de as van het spoor.
  • De onderkant van de losgoot (zonder rekening te houden met de beweegbare inrichtingen waarmee die goot kan verlengd worden) bevindt zich op tenminste 0,700m boven de spoorstaaf en laat toe er een transportband onder te plaatsen voor het opvangen van de goederen.
  • Op ieder ogenblik kan het debiet van de lossing geregeld en zelfs onderbroken worden.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


 

Z

Ketelwagen met metalen reservoir voor het vervoer van vloeibare of gasvormige produkten.

 

a

met 4 assen.

 

c

met lossing onder druk.

 

e

uitgerust met verwarmingsinrichtingen.

 

f

geschikt voor verkeer per ferry-boat met Groot-Brittannie.

 

g

voor vervoer van samengeperste, vloeibaar gemaakte of onder druk opgeloste gassen.

 

i

met niet-metalen ketel.

 

j

met schokdempinrichting.

 

k

met 6 of meer assen : laadvermogen < 50t.

 

n

met 6 of meer assen : laadvermogen > 75t.

 

q

elektrische verwarmingsleiding geschikt voor alle aanvaarde stroomsterkten.

 

s

mag rijden in 'S' regime: 100 km/u.

 

t

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

u

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

v

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

w

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

x

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

y

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

 

z

Kenmerkletter corresponderend met een nationale waarde.

Naar boven


Terug naar Blad 1

Met dank aan  Modeltreinclub Het Spoor voor het overnemen van de tabellen