Het UIC en het OSShD met de regiems van wagons (RIV) en rijtuigen (RIC), hebben een nummeringsschema met een uniek 12-cijferig nummer voor elke wagon of rijtuig. Dit nummer bevat diverse informatie over de wagons/rijtuigen.
Zo zijn de nummers op goederenwagens:
31 80 472-3 011-1
Ze worden ook wel boven elkaar gezet:
31 RIV
85 SBB-CFF
537 6 111-1
Op rijtuigen zien ze er zo uit:
52 20 70-80 476-3
Je vindt de nummers aan beide kanten van de wagons, maar wat betekenen ze?
01-02 |
Goederen: |
RIV-EUROP, 2-3 assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
03-04 |
Goederen: |
RIV-EUROP, 2-3 assen, privé eigendom |
05-06 |
Goederen: |
RIV-EUROP, 2-3 assen, gehuurd |
11-12 |
Goederen: |
RIV-EUROP, 4+ assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
13-14 |
Goederen: |
RIV-EUROP, 4+ assen, privé eigendom |
15-16 |
Goederen: |
RIV-EUROP, 4+ assen, gehuurd |
21-22 |
Goederen: |
RIV, 2-3 assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
23-24 |
Goederen: |
RIV, 2-3 assen, privé eigendom |
25-26 |
Goederen: |
RIV, 2-3 assen, gehuurd |
31-32 |
Goederen: |
RIV, 4+ assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
33-34 |
Goederen: |
RIV, 4+ assen, privé eigendom |
35-36 |
Goederen: |
RIV, 4+ assen, gehuurd |
40 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, service |
41-42 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
43-44 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, privé eigendom |
45-46 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, gehuurd |
50 |
Rijtuigen: |
enkel binnenland (niet RIC) |
51 |
Rijtuigen: |
internationaal gebruik (RIC), vaste spoorbreedte |
52 |
Rijtuigen: |
internationaal gebruik (RIC), variabele spoorbreedte |
61 |
Rijtuigen: |
EuroCity rijtuig, vaste spoorbreedte |
62 |
Rijtuigen: |
EuroCity rijtuig, variabele spoorbreedte |
65 |
Rijtuigen: |
Autotransporter voor gebruik met Rijtuigen |
71 |
Rijtuigen: |
Slaapwagen in ex-TEN pool, vaste spoorbreedte |
72 |
Rijtuigen: |
Slaapwagen in ex-TEN pool, variabele spoorbreedte |
73 |
Rijtuigen: |
EuroCity-wagon, luchtdicht |
80 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, service |
81-82 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
83-84 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, privé eigendom |
85-86 |
Goederen: |
enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, gehuurd |
(Goederen en Rijtuigen)
10 |
VR |
Valtionrautatiet |
Finland |
12 |
TF |
Transfesa
Freight car pool |
|
14 |
CIWL |
Compagnie
Internationale des Wagons-Lits [P] (nieuw, was 66) |
|
19 |
ENS |
European Night Services |
Verenigd Koninkrijk |
20 |
RZD |
Rossije Zeleznyje Dorogi |
Rusland |
21 |
BCZ |
Bielorusse Zeleznue Dorogi |
Belarus |
23 |
CFM
|
Caile
Ferate Moldova |
Moldova |
24 |
LG |
Lietuvos Gelezinkeliu |
Lithouwen |
26 |
EVR |
Eesti Vabariigi Raudtee |
Estland |
27 |
KHZ
|
|
Kazakhstan
|
28 |
GR |
|
Georgia |
29 |
SAZ
|
|
Uzbekistan
|
?? |
LDZ
|
Latvijas
Dzelzcels |
Latvia |
?? |
UZ |
Ukrainska
Zaliznitsa |
Ukraïne |
30 |
KNDR |
Zosun Minzuzui Inmingonghoagug |
Noord Korea |
31 |
MNR |
Mongolin
Tomor Zam |
Mongolië |
32 |
DSVN
|
Dung Sat
Viet-Nam |
Vietnam |
33 |
KNR
|
Zhung Guo
Tie Lu |
China |
34 |
PBr |
Chemin de fer Pont-Brassus
[P] |
Zwitserland |
35 |
RVT |
Chemin de fer
Régional du Val de Travers [P] |
Zwitserland |
36 |
CJ |
Chemins de fer
du Jura and GFM - Gruyère-Fribourg-Morat [P] |
Zwitserland |
37 |
STB |
Sensetalbahn [P] |
Zwitserland |
38 |
EBT SMB
VHB |
Emmental-Burgdorf-Thun
group [P] |
Zwitserland
|
40 |
FC |
Ferrocariles
de Cuba (vroeger) |
Cuba |
41 |
HSH
|
Hekurudhe
e Shqiperise |
Albanië |
42 |
JR |
Japan
Rail |
Japan |
43 |
GySEV
|
Gyor-Sopron-Ebenfurthi
Vasut [P] |
Hongarije/Oostenrijk |
44 |
BHEV |
Budapesti Kozieke desi Vallalat Helyl Erdeku Vasut |
Hongarije |
45 |
SZU |
Sihltal-Zürich-Üetliberg [P] |
Zwitserland |
was |
GKB |
Graz-Köflacher Eisenbahn [P] |
Oostenrijk |
46 |
MThB |
Mittelthurgaubahn [P] |
Zwitserland |
47 |
SOB |
Schweizerische Südostbahn [P] |
Zwitserland |
48 |
BT |
Bodensee-Toggenburg [P] |
Zwitserland |
49 |
RhB |
Rhätische Bahn [P] |
Zwitserland |
50 |
DBAG |
Deutsche Bahn AG, voormalig DR materieel |
Duitsland |
51 |
PKP |
Polskie Koleje Panstwowe |
Polen |
52 |
BDZ |
Bulgarski Durzavni Zeleznici |
Bulgarije |
53 |
CFR |
Caile Ferate
Romane |
Roemenië |
54 |
CD |
Ceske Drahy |
Tsjechië |
55 |
MAV
|
Magyar
Allamvasutak |
Hongarije |
56 |
ZSR |
Zeleznice Slovenskej Republiky |
Slovenië |
57 |
AZ |
|
Azerbaidjan
|
58 |
ARM
|
|
Armenië |
59 |
?? |
|
Kyrgyztan
|
60 |
IE |
Iarnrod Eireann |
Ierland |
61 |
KNR |
|
Zuid Korea |
was |
ANZ |
Chemins de fer Anzin [P] |
Frankrijk |
62 |
SP |
Schweizerische Privatbahnen (Goederen) [P] |
Zwitserland |
63 |
BLS BN GBS SEZ |
Bern-Lötschberg-Simplon
group [P] |
Zwitserland
|
64 |
FNM
|
Ferrovie
Nord-Milano [P] |
Italië |
65 |
MZ |
Macedonskih
Zeleznica |
Macedonië |
66 |
TZD |
(was CIWL, is nu 14) |
Turkmenistan
|
68 |
BE AEE
|
Bentheimer/Ahaus-Enscheder Eisenbahn [P] |
Nederland-Duitsland |
70 |
BR |
British Rail |
Verenigd Koninkrijk |
71 |
RENFE
|
Red
Nacional de los Ferrocariles Espanoles |
Spanje |
72 |
JZ |
Zajednica
Jugoslovenskih Zeleznica |
Joegoslavië
|
73 |
OSE
|
Organismos
Sidirodromon Ellados |
Griekenland |
74 |
SJ |
Statens Järnvägar |
Zweden |
75 |
TCDD |
Turkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollari Isletmesi |
Turkije |
76 |
NSB |
Norges Statsbaner |
Noorwegen |
78 |
HZ |
Hrvatske Zeljeznice |
Kroatië |
79 |
SZ |
Slovenske Zeleznice |
Slovenië |
80 |
DBAG |
Deutsche Bahn AG, former DB material |
Duitsland |
81 |
ÖBB |
Österreichische Bundesbahnen |
Oostenrijk |
82 |
CFL |
Societe
Nationale des Chemins de Fer Luxemburgeois |
Luxemburg
|
83 |
FS |
Ferrovie
dello Stato |
Italië |
84 |
NS |
Nederlandse Spoorwegen |
Nederland |
85 |
SBB CFF FFS |
Schweizerische Bundesbahnen |
Zwitserland |
86 |
DSB |
Danske Statsbaner |
Denemarken |
87 |
SNCF |
Societe Nationale
des Chemins de fer Francais |
Frankrijk |
88 |
SNCB |
Societe
Nationale des Chemins de fer Belges |
België |
89 |
ZBH |
Zeleznica
Bosnia-Herzegovina |
Bosnië-Herzegovina
|
90 |
ER |
Egypt
Railways |
Egypte |
91 |
SNCFT |
Societe
Nationale des Chemins de fer Tunisiens |
Tunesië |
92 |
SNTF |
Societe
Nationale des Transports Ferroviaires |
Algerije |
93 |
ONCFM |
Office National
des Chemins de fer du Maroc |
Maroco |
94 |
CP |
Caminhos de
Ferro Portugueses |
Portugal |
95 |
IR |
Israel
Railways |
Israël |
96 |
RAI |
Rahahane
Djjomhouriye Eslami Iran |
Iran |
97 |
CFS |
Administration
Generale des Chemins de Fer Syriens |
Syrië |
98 |
CEL |
Office des Chemins
de fer de l'Etat Libanais |
Libalon |
99 |
IRR |
Iraqi Republic
Railways Establishment |
Irak |
?? |
EC |
TML Eurotunnel |
|
?? |
NIR |
Northern
Ireland Railways |
Noord Ierland |
?? |
BV |
Banverket (Zweedse Spoorweg Authoriteit) |
Zweden |
?? |
SRO
|
Saudi
Railways Organization |
Saudi Arabië |
(voor rijtuigen, ga hier verder)
Naar boven
Ga ook naar de pagina met de RIV-codes voor meer details
0 |
wagon met openend dak |
|
1 |
gesloten wagon |
|
2 |
speciale gesloten wagon |
|
30-34 |
2 assen platte wagon |
|
35-39 |
4 assen platte wagon |
|
40-44 |
2 assen speciale platte wagon |
|
45-49 |
4+ assen speciale platte wagon |
|
50-55 |
normaal open wagon |
|
56-58 |
wagon met openend dak |
|
59 |
normaal open wagon |
|
6 |
speciale open wagon |
|
7 |
ketelwagen |
|
8 |
geïsoleerde/gekoelde wagon |
|
9 |
speciale wagons |
Geen gedetailleerde informatie
Ga ook naar de pagina met de RIV-codes voor meer details
Naar boven
Van 0 000 of 0 001 tot 9 999.
Soms is het achtste cijfer gebruikt om sub-types aan te duiden
(voor goederenwagons, ga hier verder)
Naar boven
00 |
Prive postwagen |
06 |
Prive slaaprijtuig |
07 |
Prive slaaprijtuig |
08 |
Prive eetrijtuig |
09 |
Prive
pullman/salon/party/speciaal rijtuig |
10 |
1e klas rijtuig met 10 compartimenten of 20-21 rijen |
11 |
1e klas rijtuig met 11 compartimenten of 22-23 rijen |
12 |
1e klas rijtuig met 12 compartimenten of 24-25 rijen |
13 |
1e klas rijtuig, 3 assen |
14 |
1e klas rijtuig, 2 assen |
17 |
1e klas rijtuig met 7 compartimenten of 14-15 rijen |
18 |
1e klas rijtuig met 8 compartimenten of 16-17 rijen |
19 |
1e klas rijtuig met 9 compartimenten of 18-19 rijen |
20 |
2e klas rijtuig met 10 compartimenten of 20-21 rijen |
21 |
2e klas rijtuig met 11 compartimenten of 22-23 rijen |
22 |
2e klas rijtuig met 12 compartimenten of 24-25 rijen |
23 |
2e klas rijtuig, 3 assen |
24 |
2e klas rijtuig, 2 assen |
26 |
2e klas dubbeldekrijtuig |
27 |
2e klas rijtuig met 7 compartimenten of 14-15 rijen |
28 |
2e klas rijtuig met 8 compartimenten of 16-17 rijen |
29 |
2e klas rijtuig met 9 compartimenten of 18-19 rijen |
30 |
1e/2e klas rijtuig met 10 compartimenten of 20-21 rijen |
31 |
1e/2e klas rijtuig met 11 compartimenten of 22-23 rijen |
32 |
1e/2e klas rijtuig met 12 compartimenten of 24-25 rijen |
33 |
1e/2e klas rijtuig, 3 assen |
34 |
1e/2e klas rijtuig, 2 assen |
36 |
1e/2e klas dubbeldekrijtuig |
37 |
1e/2e klas rijtuig met 7 compartimenten of 14-15 rijen |
38 |
1e/2e klas rijtuig met 8 compartimenten of 16-17 rijen |
39 |
1e/2e klas rijtuig met 9 compartimenten of 18-19 rijen |
40 |
1e of 1e/2e klas couchette rijtuig met 10 compartimenten |
41 |
1e of 1e/2e klas couchette rijtuig met 11 compartimenten |
41 |
1e of 1e/2e klas couchette rijtuig met 12 compartimenten |
43 |
1e of
1e/2e klas couchette rijtuig, 3 1e en 5 2e klas compartimenten |
44 |
1e of
1e/2e klas couchette rijtuig, 4 1e en 5 2e klas compartimenten |
45 |
1e of 1e/2e
klas couchette rijtuig, 5 1e en 3 2e klas compartimenten |
47 |
1e of
1e/2e klas couchette rijtuig met 7 compartimenten |
48 |
1e of
1e/2e klas couchette rijtuig met 8 compartimenten |
49 |
1e of
1e/2e klas couchette rijtuig met 9 compartimenten |
50 |
2e klas couchette rijtuig met 10 compartimenten |
51 |
2e klas couchette rijtuig met 11 compartimenten |
52 |
2e klas couchette rijtuig met 12 compartimenten |
53 |
2e klas couchette rijtuig met 10 1/2 compartimenten |
54 |
2e klas couchette rijtuig met 11 1/2 compartimenten |
57 |
2e klas couchette rijtuig met 7 compartimenten |
58 |
2e klas couchette rijtuig met 8 compartimenten |
59 |
2e klas couchette rijtuig met 9 compartimenten |
60 |
Slaaprijtuig met 10 compartimenten |
61 |
Slaaprijtuig met 11 compartimenten |
62 |
Slaaprijtuig met 12 compartimenten |
63 |
Slaaprijtuig met 9 compartimenten |
64 |
Slaaprijtuig met 10 compartimenten |
67 |
Slaaprijtuig met 7 compartimenten |
68 |
Slaaprijtuig met 8 compartimenten |
69 |
Slaaprijtuig met 9 compartimenten |
70 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 10 compartimenten |
71 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 11 compartimenten |
72 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 12 compartimenten |
73 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 10 compartimenten |
74 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 11 compartimenten |
77 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 7 compartimenten |
78 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 8 compartimenten |
79 |
Slaaprijtuig ex-TEN met 9 compartimenten |
80 |
Ambulance/Instructie
rijtuig |
81 |
1e of 1e/2e klas rijtuig met bagage-afdeling |
82 |
2e klas rijtuig met bagage-afdeling |
83 |
2e klas rijtuig met bagage-afdeling, 2 of 3 assen |
84 |
1e klas rijtuig met buffet |
85 |
2e klas rijtuig met buffet |
87 |
Eetrijtuig met bagage-afdeling, 2e klas met buffet en bagage-afdeling |
88 |
Eetrijtuig |
89 |
Party/Saloon
rijtuig |
90 |
Postwagon |
91 |
Bagage/post rijtuig |
92 |
Bagagerijtuig met zij-gang |
93 |
Bagagerijtuig, 2 of 3 assen |
94 |
Bagage/post rijtuig, 2 of 3 assen |
95 |
Bagagerijtuig met zij-gang en douane-compartiment |
96 |
Autotransporter, 2 assen |
97 |
Autotransporter, 3 assen |
98 |
Autotransporter, 4 assen |
99 |
Expositie-, Meet-, Speciale rijtuigen |
|
Snelheid |
Stoom |
1000V~17Hz |
1500V~50Hz |
1500V= |
3000V= |
zelf-voorzienende verwarming |
00 |
20 km/h, |
|
x |
x |
x |
x |
|
03-04 |
120 km/h,
|
|
x |
|
|
|
|
05 |
120 km/h,
|
|
|
x |
|
|
|
06 |
120 km/h,
|
|
x |
x |
x |
|
|
07 |
120 km/h,
|
|
|
x |
x |
|
|
08-09 |
120 km/h,
|
|
|
|
|
x |
|
10 |
120 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
11-15 |
120 km/h,
|
x |
x |
|
|
|
|
16 |
120 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
|
|
17 |
120 km/h,
|
x |
|
x |
x |
|
|
18-19 |
120 km/h,
|
x |
|
|
|
x |
|
20-25 |
120 km/h,
|
x |
|
|
|
|
|
26-28 |
120 km/h,
|
x |
|
x |
|
|
|
29 |
120 km/h,
|
|
|
|
|
|
x |
30 |
140 km/h,
|
|
x |
x |
x |
x |
|
33-35 |
140 km/h,
|
|
x |
|
|
|
|
36 |
140 km/h,
|
|
x |
x |
x |
|
|
37 |
140 km/h,
|
|
|
x |
x |
|
|
38 |
140 km/h,
|
|
|
|
|
x |
|
39 |
140 km/h,
|
|
x |
|
|
x |
|
40-42 |
140 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
43-45 |
140 km/h,
|
x |
x |
|
|
|
|
46 |
140 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
|
|
47 |
140 km/h,
|
x |
|
x |
x |
|
|
48 |
140 km/h,
|
x |
|
|
|
x |
|
50-52 |
140 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
53-54 |
140 km/h,
|
x |
x |
|
|
|
|
56 |
140 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
|
|
57 |
140 km/h,
|
x |
|
x |
x |
|
|
58 |
140 km/h,
|
x |
|
|
|
x |
|
59 |
140 km/h,
|
x |
x |
|
|
x |
|
60-68 |
140 km/h,
|
x |
|
|
|
|
|
69 |
140 km/h,
|
|
|
|
|
|
x |
70-71 |
160 km/h,
|
|
x |
x |
x |
x |
|
73 |
160 km/h,
|
|
x |
|
|
|
|
74 |
160 km/h,
|
|
|
x |
x |
|
|
75 |
160 km/h,
|
|
x |
|
|
|
|
76 |
160 km/h,
|
|
x |
x |
x |
|
|
77 |
160 km/h,
|
|
|
x |
x |
|
|
78-79 |
160 km/h,
|
|
|
|
|
x |
|
80-81 |
160 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
84 |
160 km/h,
|
x |
|
|
|
|
|
85 |
160 km/h,
|
x |
x |
|
|
|
|
86 |
160 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
|
|
87 |
160 km/h,
|
x |
|
x |
x |
|
|
88 |
160 km/h,
|
x |
|
|
|
x |
|
89 |
160 km/h,
|
|
|
|
|
|
x |
90-91 |
200 km/h,
|
|
x |
x |
x |
x |
|
92 |
200 km/h,
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
93 |
200 km/h,
|
x |
x |
|
|
|
|
94-95 |
200 km/h,
|
|
x |
|
|
|
|
96 |
200 km/h,
|
|
x |
x |
x |
|
|
97 |
200 km/h,
|
|
|
x |
x |
|
|
98 |
200 km/h,
|
|
|
|
|
x |
|
99 |
200 km/h,
|
|
|
|
|
|
x |
Genummerd van 000 of 001 tot
999. Als er meer dan 1000 rijtuigen zijn van hetzelfde type, wordt het achtste
cijfer ook gebruikt.
Naar boven
Vermenigvuldig
de cijfers 1 tot 11 afwisselend met 2 en 1. Tel hierbij alle cijfers op (niet
de getallen). Het laatste cijfer van het totaal trek je af van 10. Dit is dan
het controlecijfer.
Naar boven
50 88 2078 078-3 |
||
5 8 2 7
0 8 |
moeten met 2 vermenigvuldigd worden; |
|
0 8
0 5 7 |
moeten met 1 vermenigvuldigd worden; |
|
|
|
|
5*2=10 |
dus de som van de cijfers is |
1 (1+0=1) |
0*1=0, |
|
0 |
8*2=16, |
|
7 (1+6=7) |
8*1=8, |
|
8 |
2*2=4, |
|
4 |
0*1=0, |
|
0 |
7*2=14, |
|
5 (1+4=5) |
8*1=8, |
|
8 |
0*2=0, |
|
0 |
7*1=7, |
|
7 |
8*2=16, |
|
7 (1+6=7) |
|
som cijfers = |
37 |
10 - laatste cijfer = 10-7 = 3
Naar boven
met dank aan:
Tobias Köhler
(ukjp@rz.uni-karlsruhe.de) en Modeltreinclub
Het Spoor voor het beschikbaar stellen van de Tabellen